دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

فرونشست زمین، تهدیدی برای صنایع خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۱۰۰۸۵
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
فرونشست زمین، تهدیدی برای صنایع خراسان رضوی
رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مشکل بروز پدیده فرونشست در این استان جدی است و این مساله واحد‌های صنعتی را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن خندان دل اظهار داشت: زمانی که ماشین آلات بخش صنعت در داخل فونداسیون یک کارخانه قرار گرفته و با پیچ و مهره به آن سفت شده است، در صورت بروز یک فرونشست چند میلیمتری، فونداسیون نشست کرده و باعث وارد شدن آسیب به چندین تن ماشین آلات و خط تولید می‌شود.

وی بیان کرد: هرچند آمار‌ها و اطلاعات قطعی در خصوص واحد‌های صنعتی که دچار عرضه فرونشست شده اند در خراسان رضوی نداریم و شناسایی این واحد‌ها مشکل است، اما زمانی که برای یک واحد بزرگی مانند نیروگاه نیشابور رخ دهد، خبرش به گوش همه می‌رسد.

خندان دل خاطر نشان کرد: فرونشست روتور نیروگاه نیشابور را چند درجه تحت تاثیر قرار داده و امکان دارد اتفاق بدی برای آن رخ دهد، در صورتی که ۲ تا پنج میلی متر از یک واحد صنعتی نشست کند، چون ماشین آلات روی فونداسیون واحد قفل شده اند، بهم خوردن پیچ و مهره ها، باعث می‌شود که دیگر محصول آن واحد قابل استحصال از ماشین آلات نباشد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارسال فرونشست باعث انحراف چند درجه‌ای ساختمانی در خیابان جانباز مشهد شد، چون قنات قدیمی آن منطقه خشک و لایه‌های آن شکسته بود، این موضوع نشان می‌دهد که خطر جدی فرونشست و تبعات آن ما را تهدید می‌کند.

خندان دل افزود: شاید بخش دولتی در بررسی‌های خود بگوید "حال که فرونشست باعث افت کردن آب‌های زیرزمینی در چاه‌ها شده است، وجود چند میلی متر نشست در فضا‌های صنعتی چندان مهم نباشد" این خطر بزرگی است و اگر به شکل جدی به مساله فرونشست پرداخته نشود، تبعات بدتری دامنگیر استان خراسان رضوی خواهد شد.

وی اظهار کرد: افت آب‌های زیرزمینی و آب چاه‌ها تا بیش از ۱۵ متر در سال، نشان دهنده شکست سفره‌های آبی و پایین آمدن سطح استحصال آب در خراسان رضوی است، در کنار آن کاهش نزولات جوی، وجود چاه‌های غیرمجاز، برداشت غیرقانونی از آب‌های زیرزمینی و عدم تبدیل سیستم آبیاری غرقابی به سیستم نوین را هم داریم که شاید فرونشست در کنار این‌ها کمتر به چشم آید.

خندان دل ادامه داد: با این حال نباید صورت مساله را پاک کنیم، بلکه باید با بهره گیری از ابزار‌ها و شیوه‌های نوین، اثر فرونشست را بر سازه‌ها و زیرساخت‌ها کاهش دهیم، زیرا این پدیده زیرساخت‌های حیاتی ما در استان را تهدید می‌کند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این کمیسیون به عنوان بخش خصوصی در وهله نخست قضیه فرونشست را پررنگ و آن را در ذهن مسوولان متبادر کرد، کارگروه تخصصی ذیل کمیسیون تشکیل شده و طی نشستی از همه مسوولان دست اندرکار دولتی و نمایندگان برخی مراکز علمی و دانشگاهی دعوت کرد که درباره این موضوع هم اندیشی داشته باشند.

خندان دل اظهار کرد: کمیسیون عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی یک طرح تفصیلی آماده کرده و برگزاری یک همایش تخصصی در این زمینه را نیز در دستور کار قرار داده است، در تلاش هستیم با بهره گیری از اطلاعات ماهواره‌ای و بروز در خصوص فرونشست، نظرات مبتنی بر شرایط و فناوری‌های روز را در همایش داشته باشیم.

وی افزود: در تلاش هستیم از مشاوره‌ها در گسل و فرونشست بهره گیریم تا شرکت‌های دارای گرید (شاخص، رتبه) را گرد هم آورده و به شکل تخصصی وارد پدیده فرونشست در خراسان رضوی شویم و ضمن آگاهی رسانی، روش‌های نوین ترمیم فرونشست را ارایه دهیم.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: سازه‌های تحت فرونشست نیازمند روش نوینی برای ترمیم هستند، ایران در زمره کشور‌های دارای رتبه‌های بالا در پدیده فرونشست نیست، اما کشور‌های دیگر در بکارگیری از روش‌های نوین برای ترمیم فرونشست از ایران پیشتاز هستند.

خندان دل رفتن به سمت بهره گیری از روش‌های نوین در مقابله با فرونشست را ضروری دانست تا کشور و به تبع آن خراسان رضوی گرفتار حادثه ناخواسته‌ای نشود، زیرا هم جبرانش بسیار هزینه آور است و هم تخریب و انفجار و از بین رفتن بخشی از سرمایه کارآفرین و سرمایه انسانی را در پی نداشته باشد.

براساس این گزارش، فرونشست، فروریزش یا نشست سطح زمین است که می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد، اما علت اصلی به وجود آمدن این شکاف‌های عمیق در دشت‌های استان، چیزی جز مصرف بی رویه آب‌های زیرزمینی و عدم مدیریت صحیح منابع آب نیست.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->